Har du brug for en psykolog at tale med?

At gå til psykolog kan være en hjælp for mange 

Man behøver ikke at være alvorligt syg for at gå til psykolog. Faktisk er vi lige nu, i en tid, hvor corona har taget alt opmærksomheden fra den dagligdag som vi normalt har kendt til. Mange har svært ved at indfinde sig med det, og samtidig har mange svært ved at få dagene til at fungere. Flere og flere føler sig ensomme, og har svært ved at finde frem til, hvad der rent faktisk giver dem glæde i hverdagen. Dette kan fører til scenarier som depression, angst, ensomhed eller andre ting, hvor man netop har brug for nogle at dele sine tanker og følelser med. Her er det at en Psykolog kan være en kæmpe håndsrækning, til dig som går og har det svært. 

Her er par gode råd, som du måske kan gøre brug af hvis du også sidder og ikke ved, hvordan du skal bearbejde dine følelser. I første omgang, ville jeg klart anbefale dig at gå til en psykolog, for det kan virkelig gøre underværker. De er nemlig uddannede således, at de ved hvordan du kan bruge flere forskellige værktøjer, som du kan bruge, ikke kun her og nu, men resten af dit liv, kan du tage værktøjerne i brug og vide, hvordan du skal handle når du får det svært. 

To gode råd til at få dagligdagen til at fungere. 

  • Gå regelmæssigt i seng, gerne kl. 22 og sov gerne omkring 7-9 timer hver nat. En god nats søvn, gør at du fungerer bedre næste dag, du oplever også at du ikke vil være så nedtrykt, hvis du har fået din søvn. Derudover skal du sætte vækkeuret til præcis samme tidspunkt, hver dag. I weekenden kan du måske sove længere, men i hverdagen er det vigtigt at få skabt nogle rutiner, som giver dig glæde og får dig til at føle, at du får en hel del ud af dagen, i stedet for at ligge med tankemylder i sengen dagen lang. 
  • Start dagen med god morgenmad, en kop kaffe og en gå eller løbetur. Det kan være utroligt godt at starte med at få gjort noget, som du altid udsætter, men måske er rigtig godt for dig. Motion er godt for mange ting, men er særligt godt, hvis man har tankemylder, at starte dagen på. For her får du muligheden for at få alle frustrationer ud og når du kommer hjem vil du helt sikkert føle dig bedre tilpas. 

Disse to råd, ville jeg overveje at gøre brug af, så du får mere ud af dagen og kan arbejde konstruktivt med dig selv. Derudover ville jeg rådføre mig med en psykolog. 

God fornøjelse. 

Du kan læse videre i artiklen 3 grunde til at afprøve parterapi hos Korsaa.