Hvad er Maslows Behovspyramide?

Psykolog Abraham Maslow skabte Maslows behovspyramide, som hævder at alle mennesker har en række behov, og at disse behov kommer i en bestemt rækkefølge. I et velfærdsland som Danmark, hvor alle de fundamentale (fysiske, sociale og tryghedsrelaterede) behov oftest er dækket, snakkes der i højere grad om den omvendte behovspyramide. Her antager man at de øverste niveauer (selvrealisering og egoet) fylder mest hos personerne i et højtudviklet land som Danmark. 

Ifølge teorien har personer i et land som Danmark altså generelt et stort fokus på identitetsdannelse – og det giver i virkeligheden utroligt god mening. 

Behovspyramiden – et værktøj til at identificere udvikling i samfund

Hvis du er rigtig smart, og det er du selvfølgelig, så har du allerede luret at lande der er utroligt godt med i udviklingen og velstanden befinder sig på toppen af pyramiden, hvor selvrealisering fylder mest. 

Dette er fordi alle de andre trin er sikret af stat og samfund, derfor er Maslows Behovspyramide et godt værktøj til at identificere om et land- eller samfund befinder sig andre steder i udviklingsprocessen. 

Hvis vi tager et land som Mali eksempelvis, så er det tydeligt at se på pyrdamiden af folkefærdet dernede kæmper for lidt andet end at finde ud af hvem de egentligt er igennem diverse yoga-retreats og mindfullness øvelser. De er i gang med at sikre mad, tag over hovedet og sikre rammer for deres venner- og familie.

Maslow i skolebrug

Hvis du tænker at bruge Maslow i en skoleopgave, så kan du bruge den til at identificere hvordan en virksomhed kan nå ud til deres målgruppe. Hvis du eksempelvis skriver en opgave omkring en virksomhed der sælger udendørs grej- og andet, så kan du bruge maslows pyramide til at identificere nogle af de ting som målgruppen bruger til netop at selvrealisere – som vandreture eller en overnatning i dit spritnye telt.

Her bør virksomheder sætte kræfter i at prøve at forstå hvordan de kan hjælpe deres forbruger med at komme tættere på deres sande jeg – det er nemlig utrolig god markedsføring og hjælper i høj grad dine kunder med at opbygge en vedvarende relation til både dig- og det produkt de køber.

 Et sted det er set før er pakkerejser. Hvis der er nogle der prøver at bore dybt ind i maslows øverste punkt, som er selvrealisering, så er det rejsebureauer der forhandler dannelsesrejser til unge. Det er endda i navnet, og dannelsesrejsen er nu til dags blevet en stor del af at være færdig med skolen.