Når din drøm bliver til virkelighed

I de senere år er det blevet ekstremt populært at starte en lille kaffebod, økologisk bager eller sund og holistisk café op. Det er blevet nemmere at blive selvstændig, der er hjælp at hente fra det offentlige i form af en tidsbegrænset periode, hvor man kan få dagpenge mens man starter virksomhed og der er fonde at søge. Når beslutningen er taget om at man vil gå fra fra hobby til virksomhedeller starte fra scratch og åbne sin egen lille biks op, så er det alvor. Det er nu, du virkelig skal se om dit koncept kan holde vand eller om du egentlig var bedst til dagdrømmeri end den virkelige verden. 

Startkapital til kickstart

Du skal betale husleje mv. for det sted, du lejer dig ind. Dernæst skal det renoveres eller i det mindste shines lidt op med maling, nyt inventar og de ting, som du har brug for, for at kunne lave kaffe og småretter, eller større middage. Det bliver altid langt dyrere end forventet, når du skal flytte ind i nye og større lokaler og det tager ofte længere tid at komme på plads end forventet. Det værste der kan ske er, at du løber tør for penge inden du overhovedet er gået i gang, så sørg for at have en økonomisk buffer.

Økonomi og budgetter

Du skal først og fremmest have styr på, hvordan du har en indtægt i opstartsperioden – og den er lang og du skal ikke forvente en omsætning af betydning de første par måneder, eller år. Har du et bi-job, hvor du kan tjene til dagen og vejen mens du arbejder på at åbne din café eller restaurant? Hvis ikke skal du starte med at finde dette. Det kan også være, at du har sparet sammen i lang tid inden din opstart og hvis du har det – så er det perfekt og du skal ikke ligge søvnløs om natten og være bekymret for om du kan betale for din husleje og smør på brødet.

Hvem har lyst til at besøge din café?

Har du gjort dig tanker om, om din nye café eller restaurant også overlever, når nyheden om det nye sted ikke er en nyhed længere? Hvordan vil du sørge for at dine gæster bliver ved med at komme og hvilke typer mennesker henvender du dig til? Du skal lægge en plan for din markedsføring og hvordan du holder interessen for dit nye sted i vejret.